Monday, 17 July 2017

PERBAHASAN AKTA 355 TERTANGGUH LAGI, BAGAIMANA PULA AGAKNYA BILA OKTOBER NANTI?


Selepas beberapa kali tertangguh atau sengaja ditangguhkan, sidang Parlimen Julai ini sepatutnya adalah detik yang dinanti-nantikan untuk menyaksikan perbahasan rang undang-undang Akta 355 menjadi kenyataan.

Perbahasan dan seterusnya pengundian akan menyaksikan bukan saja sejauh mana Pas serius terhadap pindaan Akta 355 itu, tetapi juga untuk melihat sama ada Ahli Parlimen UMNO berani menyokong atau sekali lagi tunduk kepada MCA, MIC, Gerakan serta komponen Sabah dan Sarawak yang sebelum ini terang-terang menolaknya sehingga Najib Razak terpaksa membatalkan untuk menjadikannya sebagai usul kerajaan.

Bagaimanapun, nampaknya perbahasan Julai ini juga sekali lagi akan tertangguh  dan tidak menjadi kenyataan.
Ia berikutan keadaan Presiden Pas, Hadi Awang yang masih belum pulih sepenuhnya selepas melakukan pembedahan injap jantung di IJN, baru-baru ini.

Memetik kenyataan Khalil Hadi yang merupakan Ketua Pemuda Pas, beliau berkata, ayahnya mungkin tidak dapat menghadiri sessi Parlimen Julai ini berikutan masih memerlukan rehat untuk memastikan proses pemulihan benar-benar berjaya.

Dengan kata lain, tiadalah perbahasan Akta 355 pada sidang Parlimen Julai ini dan ia seterusnya mungkin akan dianjak kepada sessi Parlimen Oktober akan datang.

Legalah seketika jiwa dan perasaan mereka yang berkaitan. Jika tidak, peninglah juga mencari alasan, takkan memanjang tak cukup masa sebagai sandaran sedangkan sudah kerap menjajanya sehingga ke London dan berhimpun di Padang Merbok.

Bagaimana agaknya dengan sidang Parlimen pada Oktober nanti? 

Adakah Akta 355 akan tertangguh lagi lagi atau benar-benar akan menjadi kenyataan?

Tetapi, jangan lupa, sidang Parlimen bulan Oktober akan datang, agenda utamanya ialah pembentangan Bajet 2018 yang akan merupakan medan terakhir bagi Najib menabur umpan dan gula-gula kepada rakyat sebelum pilihanraya diadakan.

Maka, sediakah mereka memberi laluan kepada perbahasan dan seterusnya undian Akta 355 sedangkan ia tentu saja boleh menimbulkan konflik yang boleh menjejaskan tahap sokongan pengundi bukan Melayu serta di Sabah dan Sarawak kepada BN?

Mungkinkah juga tidak lama selepas pembentangan Bajet 2018 itu Parlimen akan segera dibubarkan bagi membolehkan PRU 14 diadakan, laku akhirnya isu perbahasan Akta 355 terpadam dengan sendirinya?

Ataukah akan muncul alasan lain untuk menangguhkannya sekali lagi?

Jika begitu, bila sudahnya Akta 355 ada laluan untuk dibahas dan diundi?

Seperti yang pernah disebut beberapa kali sebelum ini, percayalah bahawa Akta 355 ini hanyalah untuk geli-gelian saja, bukan sangat untuk dilaksanakan sebagai undang-undang atau dijadikan hukum dalam kehidupan.

Asalkan dengannya ada yang terasa geli, boleh diajak berdekat, berpakaian sedondon, berjalan-jalan sambil minum teh tarik ke London, berhimpun di padang dan diperguna sebagai tongkat mengekalkan kuasa, ia sebenarnya sudah lebih daripada memadai.

Jika UMNO serius untuk melaksanakan pindaan Akta 355, mereka sendiri sebagai kerajaan yang akan membentangkannya, bukan meminta Pas membawanya sebagai usul persendirian dan kemudian dikembalikan semula kepada kerajaan untuk mengusulkannya.

Mana ada kerajaan suka memilih jalan berliku-liku dan berbelit-belit sedangkan jalan yang lurus memang tersedia di depan mata, kecuali ia hanyalah helah dan untuk mengena serta memperdaya demi kepentingan kuasa. (ShahbudinHusin 17/07/2017)

104 comments:

  1. Gula2 pru jer Ni..nak bg pas Ada modal Masa pru..
    Nak selamatkan umno/BN Masa pru..
    Win2 situation..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adalah modal nak pegang mikrofon....tak gitu?

      Delete
    2. Hal RUU355 ni akan jadi taruhan PRU14.

      Ia akan ditangguh dan panjangkan hinggalah PRU14.

      Dalam berkempen nanti ia akan jadi modal untuk tarik minat ramai.....dalam masa yg sama boleh mencetuskan 3 penjuru demi nak selamatkan atok penyamun.

      Sama2 kita tonton episod2 drama ni.....

      Delete
    3. .
      .
      klu dah sakit nak buat macam mana... sabo je la...
      .
      .
      sakit dada teman menunggu kesudahannya, ingat dah complete, rupeny nak diperamkan lagi ruu nye...

      politik politik... sabo je la... cer selpee gambor tok guru, sakit lagi ke gamokny... harap2 Allah beri kesembuhan cepat kepada beliau...



      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Rang Undang=Undang 355? Sebenarnya isnya adalah Temberang Undang-Undang 2 ekor Siamang. sorang dari Marang, sorang dari Pekang.. permainan (ploy) Najibul Bullshit dgn Tok Garu Hadi Bini 3 supaya pakatan mereka nampak Islamik. Tapi bila mendapat bantahan dari MIC, MCA, Sabah & Sarawak..Najib mula ngompol dalam seluar.

      Delete
    6. Hudud mana hudud


      PERKASA MAHKAMAH SYARIAH TAJAAN UMNO DIKUTIP PAS BUAT MODAL UNTUK KABURKAN AHLI


      BETUL MACAM ANJING PAS CURI TULANG UMNO HIDANG

      Delete
    7. Heran juga mcmana PaS tak nampak kemungkaran skala besar yg telah d lakukan umno sehingga sanggup sokong umno
      Islam versi mana yg d praktiskan parti pas ni?

      Delete
    8. Penyokong pas ni bodoh2 belaka.
      Ibarat kerbau dicucuk hidung dan dipegang tali.

      Cukup senang ditipu hidup2 oleh oleh hadi awang.

      Delete
    9. Disuruh bertakbir mereka pun bertakbir.

      Disuruh kerja untuk mencari rezeki
      Mereka ni akan pi usung tin milo merata rata di seluruh masjid.

      Cina sanggup jual char koaw teaw atau kutip syurat khabar lama.

      India sanggup jual kacang putih atau punggut besi buruk.

      Pas hanya tahu tadah tin milo saja.

      Delete
    10. Zack, tak rasa penganut PH pun kena cucuk hidung dgn control otak ke? Dia ikut buta buta propa PH. Dah tak kisah betul ke tak. Hatta akidah pun boleh kompromi kena taksub....

      Delete
    11. Sah jatuh syirik kalau masih berpagang seangkatan Ms J Hanam.
      Apa hanya Pas noleh tongkat Islam? Tempang kah Islamn itu sendirinya?
      Lemah kah Allah sejingga memerlulan bantaun pAS?
      Matikah melayu apanila tak sokong UMNo penyonglap, ketua 0encuri?
      Apakah asal melayu islam semua baik belaka dan ahlul syurgawi?
      Tulun ciket !
      Hanya yh sedikit Akeritokarat dan lobai lilit 3 liter koncing yg taksub.
      Tak perlu cakap byk. kalu Umno bn pis yakon sgt, buabrlah..apa tunggu lagiii?
      Alamak Yeo dh jadi saksi kerajaan, lepas ni Jho Tahel Low ..lepas tu?

      Ms J tahu jawapannya..sipu2 la pulak..ucik2 ms J, ulat2 A9 kiusiben.
      Hehe, basah apa tu seluarkamu? kinciy tahek low kaaan?

      Delete
    12. Bia ambil masa satu Hari jadi kenyataan, hangpa tak sokong, takpa masuk la dlm grup2 pengkhianat Islam.

      Delete
  2. Kalo semua umat Islam sokong ruu355 baru senang nak bentang.... Rang untuk kemudahan org Islam pun ada org org Islam menentang . apa jenis Islam nihhhh???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn mudah diperdaya oleh penyundal agama demi kuasa dan pihak munafiq aka penyamun harta negara , tiada siapa yg menentang cuma pihak pembangkang mohon perkara ini dilulus utk debat tapi ditolak pandikar speker parlimen BN tampa di tentang oleh parti sundal agama demi kuasa. Ingat dan faham RUU 355 adalah undang X2 takzir bermakna di buat manusia jadi boleh di debat dan di perbincangkan buat keseluruhan dari alquran , apa yang jelas kalau PAS ( parti sundal agama) dan UMNO ( munafiq aka penyamun) ikhlas nak RUU 355 ini nak diluluskan d tak payah lah tangguh tangguh terus saja di debat dan dibuka untuk undi dgn bilangan MP Dan UMNO yg ramai dah lama boleh lulus utk di gazet. Tapi nak buat macam niat awal cuma nak menipu orang melayu yang masih ramai bodoh bahalol dgn imej agama jadi jalan mudah nak dapat kuasa hanya dgn menjual agama...ini lah dajjal akhir zaman.

      Delete
    2. Bawak je RUU sekali ke liang lahad ..

      Jangan lupa siapa yang cakap bloody fool..

      Delete
    3. Bodoh...klau umno nak buat ruu355 tu dah lama si jamil khir bentang sendiri kat parlimen. Tak payah bersusah payah hadi tu nak mwrayu rayu kat padang merbuk.

      Kan kan??

      Delete
    4. Kalau niat nya betul.. bertongkat pun Hadi datang.


      Ada sikit keraguan. Macamana Hadi boleh keluar kan kenyataan campurtangan asing dan selesaikan 1MDB dengan Al-Quran jika dia perlu berehat ? Berehat dari jalan jauh atau berehat politik?

      Hal 1MDB berat sebab bukan bidang Hadi. RUU kepakaran Hadi.

      Delete
    5. Ulama' dihina dan kafir yg didakwa rasuah dipuja. Mantera 1MDB dah jadi akidah akibat hasutan setan dan sekutunya. RUU355 ditentang dan puak sokong LGBT dibela. Saudara, muhasabah sikit. Buanglah benci dan marah. Pelajarilah agama. Saudara akan nampak bertapa pesungnya fahaman saudara dari jalan yg lurus kini. Cuma setan yg bagi nampak baik amalan saudara. Saudara ditipu oleh seorang manusia yg egonya melangit. Ada yg dulu gelarnya mahafiraun tapi kini sudah lupa. Memang Melayu mudah lupa. Alasan saya ditipu tidak diterima pada hari pembalasan. Peliharalah diri sendiri.

      Delete
    6. Mr Jebon........ko yg ditipu oleh toyol dan badak. Nafi itu ini sumer guna air lior jer......

      DOJ keluarkan statement pon tak ada penafian rasmi atau bantahan rasmi dihantar kepada DOJ.......hanya yg ada ialah cakap2 air lior basi tanpa dikemukakan bukti hitam putih yg sahih sebagai evidence untuk bantah statement DOJ.

      Woooiiii samdol badigol......jangan guna agama untuk tegakkan benang basah.......macam satu manusia haram yg kata "saya hanya takot pada Allah saja" tapi ekor bermain tahikkk.....berani sebut nama Allah sebagai perisai konon nak buktikan dia bersih lagi suci.........blaaaahlah macam orang tak kenal..........satu dunia taulah.

      Kalo dengan Allah pon tak malu....apa lagi dgn manusia.....lagilah tak der kemaluan.

      Poooorrrahhh.....nak bodohkan orang konon.....sumer orang dah tau.......yg tak tau tu samdol, badigol, baghal dan kaldai jerrrr.......

      Delete
    7. Mrs Jamban. Maksud Kamu kafir yang didakwa rasuah tu Tuan Jho Low kamu kan?
      Takanlah yang lain tapi tidak termasuk jubor yang kamu semua pencacai di suruh oleh Tuan politik kamu jilat. Betul kan

      Delete
  3. Kalo dari awal lagi niatnye baik akan jadi baik...begitulah sebaliknye...dah lebih 3 tahun blm selesai...RUU gst untuk 60 bahan makanan cepat lulus...nasib Ruu kurang baik kerana di uruskan orang yg kurang baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak munafik menipu tuhan dan manusia untuk dapat imbuhan dunia.
      Sebab itulah tuhan sudah gerak hati puak ini supaya selesa dengan puak penyamun.
      Bagi yg ada sedikit asas agama boleh faham apa yg berlaku ini.
      Kedua dua nya akan tersungkur dipintu syurga.......pembohong.

      Delete
  4. Kalo hadi mati, ruu355 pun mati juga la. Hadi sakit, ruu355 tangguh. Tak ada ahli parlimen pas yg faham dan hadam ruu355 macam hadi. So memang masuk kubur la ruu355 tu bersama hadi, kalo tak bentang oktober nanti. Tu bkn bln utk belanjawan ke?

    ReplyDelete
  5. FUYOOOINKKK .. OINKKK. .

    CEMAS SUNGGUH BARUA BILA RRU TANGGUH BENTANGAN
    LANTAK LA NAK COPEK ATAU PUN LAMBEK
    YANG TERKINJA PANAS MONTOT KUTY BANJINGAN
    1 KERUSI JER SAH MME NAK MAMPOS KENA LENYEK

    KIKIKIKI...

    DOLU SATU DONIA DI TIPU MALAY DELLEMA PALA OTAK DIA
    YG MUNCUL ADALAH DELLEMA MAMAK KUTTY YG BANGANG AKHIRNYA
    RAHMATAN FIL ALAMIN DAN ISLAM MADANI PALA BANA DEPA
    MME SAH PEMIMPIN UTARA NI PENGKHIANAT BANGSA & MELACUR PLURALIST AGAMA
    MME SAH PEMIMPIN UTARA NI HAPRAK TAK BOLEH PAKAI SEMUANYA....


    KAHAKKKKK PUIIIIIII.....


    BERAMBUS BARUA DAP@SUNGAPORK SEMUA


    KALAU TAK PUAS ATI FAKTA DAN BUKTI PEMIMPIN DARI UTARA MME TAK GUNA MEH KASI BLANJER LAGI..


    BERAMBUSSSSS...!!@

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOOINKKK .. OINKKK. .ANAK MAT YANG BARU LAHIR PUN BUNYI MCM BABI DAH SKRG

      SERONOK SUNGGUH BARUA UMNO BILA TANGGUH BENTANGAN RU355
      LANTAK LA NAK COPEK ATAU PUN LAMBEK KATA SI BIJAN.
      YANG TERKINJA PANAS MONTOT SAMPAI MASUK SPITAL MEMIKIR APE NAK DI KLENTONG PNGIKUT SENDIRI
      1 KERUSI JER BERSATU MAT MEROYAN NAK MAMPOS MACAM KENA LIWAT DEK NEGRO

      KIKIKIKI...

      DOLU SATU DONIA PM MALAYSIA KAKI KLEPET
      YG MUNCUL MAT JER GILA2 DEFEND SI BIJAN YG BANGANG TU.
      PALA BANA KAU MAT.BUNYI BABI DAH SEBATI KAT TELINGA KAU.
      MME SAH PEMIMPIN DARI PEKAN NI PENGKHIANAT BANGSA & MELACUR BINI SENDIRI KAT JHO LOW
      MME SAH PEMIMPIN DARI PEKAN NI HAPRAK TAK BOLEH PAKAI SEMUANYA....


      KAHAKKKKK PUIIIIIII KAT MUKA MAT .....


      BERAMBUS BARUA UMNO@ PAS SEMUA


      KALAU TAK PUAS ATI FAKTA DAN BUKTI PEMIMPIN DARI OEKAN MME TAK GUNA MEH KASI BLANJER LAGI..


      BERAMBUSSSSS...!!@

      Delete
    2. Pentadbiran Najib Rosmah hanya memakmurkan segelintir puak2 mereka, terutama keluarga sendiri & anak angkat mereka di Jho Low...tapi menderitakakan jutaan rakyat menanggung beban hutang riba haram Yahudi. Rakyat dipaksa bayar gst, ditarik balik sabsidi & bantuan pelajar-pelajar.

      Delete
    3. Penklepet amalkan sistem Akeristokarat.
      Lobai Pis Amalakan lantikan diri sebagai Sheriff Syurga.
      Keduanya dibayar gaji dan diamanahkan kuasa OLEH rakyat.
      TAPI MEREKA ANGGAP RAKYAT KAMBING MEREKA !!!
      MOga Allah turunkan laknat yg pedih pada merekadimasa kehidupan kita, supayaRakyat dapat saksi sendiri kemanisan melihat leruntuhan MUNGKAR DAJJAL

      Delete
    4. Daripada saudara merepek benda mungkar sila rujuk link MRT Sg Buloh - Kajang yg baru buka. Satu berita baik bagi rakyat. Dlm cerita duit 1MDB hilang naik juga MRT. Dlm cerita duit kajian terowong lesap belum nampak lapuran kajian. Terowong lagilah tak nampak. Cubalah cakap baik pasal kerajaan sesekali.
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:GKLKV_Integrated_Transit_Map_-KwongTN.svg

      Delete
    5. Wooiii Mr Jebon......naik jer MRT itu 1MDB punya skandal kasi cancel lah gitu???

      Mana ko belajar asal orang hulur ko makan sikit.........berbillion2 yg dia kedarah tu kira hangussslah ye???

      Woiiii samdol........apa ko ingat duit nenek ko ke??? Itu duit rakyat Msia......bukan duit tabung ko dari baby tau tak!!!

      Delete
    6. ANON 2207

      KAMI.BOLEH SAHKAN MO1 MELACUR ISYERI KPD J.L

      JHO LOK NI SEMUA DIA SAPUH.. KURUS TINGGI PNNDEK GEMUK

      J.L IS A NON STOP 25/7 FCUKING MACHINE

      Delete
  6. MATPORK
    KO JANGAN MENYEMAK KAT SINI
    PI BERAMBOSSSSS PEMECAH BELAH UMAT
    BERAMBOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

    ReplyDelete
  7. Tun M Kena Jawab Benarkah Anwar Lakukan Perbuatan Luar Tabii
    Tun Dr. Mahathir Mohamad perlu menjelaskan kepada rakyat sama ada beliau masih kekal dan konsisten dengan kenyataannya bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah melakukan perbuatan di luar tabii seperti didakwanya pada 1998, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “Banyak persoalan berlegar dalam kepala orang ramai. Pertamanya, adakah Dr. Mahathir masih kekal dengan kenyataan lamanya pada 1998 yang dia tuduh Anwar melakukan perbuatan luar tabii.

    “Sehinggakan dia kata Anwar ini pemimpin yang tidak ada maruah, oleh itu tidak boleh memimpin negara.

    “Semua itu kini menjadi persoalan besar rakyat, sama ada tuduhan itu tidak betul pada asalnya, ataupun beliau sanggup korbankan prinsip lamanya (demi politik), “ katanya ketika ditemui media pada Majlis Rumah Terbuka UMNO 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra hari ini.

    Dalam sidang media pada 22 Sept 1998 yang dibuat Dr Mahathir, perdana menteri keempat itu mendakwa Anwar terlibat dalam perbuatan liwat dan seorang peliwat tidak layak menjadi pemimpin negara.

    Najib menjelaskan, selagi semua itu tidak dijawab Dr Mahathir, orang ramai akan sangsi dan bahawa ini adalah hanya mainan dan sandiwara politik yang tiada keikhlasan.

    Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, walaupun ada segelintir pihak yang tidak senang hati dengan UMNO dan kerajaan, pelbagai usaha telah dan sedang dilakukan untuk membawa negara ke tahap yang membanggakan.

    Jelasnya, situasi ini adalah lebih baik berbanding kem pembangkang yang masih tidak jelas dan kelam- kabut dalam menentukan siapa yang mempunyai kuasa penentu manakala hala tuju politik yang masih tidak jelas.

    Mengenai sambutan Rumah Terbuka hari ini, Najib yang juga presiden UMNO berkata sambutan luar biasa daripada masyarakat untuk bersama-sama memeriahkan adalah satu tanda keyakinan berterusan kepada parti dan kerajaan.

    “Mereka datang berpusu-pusu dari pagi dan ingin bersama UMNO. Satu gambaran jelas hubungan parti dan rakyat yang tiada tembok pemisah.

    “Ini kerana mereka tahu mereka boleh bersalam-salaman, berselfie dengan pemimpin UMNO. Sebagai pemimpin, kita ingin lebih rapat dan mesra dengan rakyat,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa nak tanya orang lak?....orang tanya kat kamu....kamu tak mahu jawab....macam mana?....rakyat nak tahu gak, sapa tok arab yg bagi derma tu sebab rakyat nak mintak derma kat tok arab tu gak...bole kan?

      Delete
    2. Kejora hanya mampu merapu buta dgn mengkopipes, mencemar ruangan dgn tujuan untuk 'distract' tumpuan atau pendedahan kemungkaran Najib Rosmah.

      Delete
    3. Anon, soalan dah lama terjawab. Cuba baca berita guardian dlm link dibawah. Kenyataan Menteri Luar Saudi Adel Al-Jubeir. Ramai yg masih spin fitnah ini walau dah disahkan oleh Arab Saudi.https://www.theguardian.com/world/2016/apr/15/saudi-arabia-money-malaysian-pm-najib-genuine-donation

      Delete
    4. Byk langau kopipes HARAMHKAH dan Mykemut tak laku diblog Bidin sejak Najib dah PANIK sekarang.
      Moga Allah bantu Rakyat Malaysia kembalikan undang2 dan kurong setan2 menyamar melayu Islam yg lupa diri dgb segera.
      Melayu sudah dikambingkan terlalu lama

      Delete
    5. Hahaha mrs jamban, sudah saya bagi tau banyak kali, kami di sini berpelajaran jadi tidak payahlah spin spin dan pura pura tidak faham isu 1mdb. Kami dan satu dunia ikut money trail oleh bank bukan ikut air liur. Kalau ikut akr liur tu untuk macai macai pendedak, pengkhianat bangsa dan rakyat, yang berselindung di sebalik agama (kerana tiada beragama) dan penyembah dan penjilat jubor jgo low dan tuan politik nya. Faham bangang. Kah kah kah kah mau spin konon.

      Delete
    6. Mat J palsu pun ada..


      Kena guna J juger kan..

      J for JASA

      Delete
  8. Rasanya perbahasan akta 355 terhenti bila pru14 berlaku, ketika itu Pas tiada kerusi lansung dia parlimen , kelate juga jatuh , umno juga tersungkur

    ReplyDelete
  9. Jangan lupa... kalau pon diluluskan... belum tentu diwartakan dan seterusnya belum tentu dilaksanakan.

    Itulah peliknya undang2 Malaysia

    ReplyDelete
  10. Kenapa pula perlu tunggu Hadi, Ahli Parlimen PAS lain tak boleh bentang ke?

    Ini nak bentang hukum Hadi ke RUU355 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang lain-lain tu pasu bunga jer.

      Sebelum ini dua tiga ahli parlimen bidas lawan dengan menerangkan mengikut hukum.

      adakah dalam parlimen hujah nya lain tak sama dengan hujah luar perlimen? sampai ada yang kata jadi kafir .

      Delete
    2. RUU 355 is a polical gimmick..it is actually TembeRANG UNDANG-UNDANG by Marang & Pekang...!!

      Delete
    3. I like that

      Undang. Marang. pekang. Natang.

      Delete
  11. ‘ULAR TIGA KEPALA’, NAK KETUK YANG MANA DULU?
    Topik tumpuan kami sudah tentu tentang kisah ‘ular tiga kepala’. Rakan-rakan penulis bukan calang-calang, semuanya graduan yang memiliki sarjana dan salah seorangnya pemilik Phd dalam bidang sains politik
    Mengulas mengenai ‘ular ajaib’ itu, mulanya mereka ketawa besar. Puncanya apabila salah seorang dari mereka bertanya, ‘hendak diketuk kepala yang mana satu terlebih dahulu?’. Berderai ketawa kami di kedai mamak.

    Pada pandangan mereka, ‘ular tiga kepala’ itu tidak akan ke mana perginya. Gabungan DAP, PKR, ‘Bunga’ dan PAN hanya akan membuat pakatan mereka lebih tidak sepakat kerana realitinya masing-masing membawa agenda masing-masing.

    Kata mereka, ‘ular cacat’ itu mungkin boleh tipu media dan rakyat melalui kenyataan berbaur retorik, namun realitinya mereka semua ada agenda tersembunyi. Setiap parti itu mahu jadi Perdana Menteri dan menguasai politik negara.

    Ia adalah disebabkan mereka semua membawa perjuangan politik semata-mata yang tidak mempunyai ‘jiwa’. Perjuangan politik mereka bagaikan ‘kosong tidak terisi’. Hanya bermotifkan kuasa dan jawatan semata-mata, tanpa memikirkan soal yang lebih penting.
    Mengulas mengenai kebarangkalian ‘ular kepala tiga’ itu untuk menang pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, sekali lagi ketawa mereka berderai…

    Bagaimana ‘ular kepala tiga’ itu mahu menang dan membentuk kerajaan jika PAS pun mereka gagal kalahkan? PAS yang sudah lama, stabil, teguh dan mempunyai ramai penyokong pun masih gagal menggugat BN kecuali di Kelantan, inikan pula ‘ular kepala tiga’ yang baru ‘tumbuh’?

    Tegas mereka setiap perjuangan parti perlu mendapat keyakinan pengundi untuk memilih calon mereka pada setiap pilihan raya. Sebuah parti yang baru lahir, memerlukan tempoh masa yang panjang untuk meyakinkan pengundi dengan perjuangan mereka.

    Perjuangan mereka perlulah jelas dan terbukti mampu memberi khidmat terbaik kepada masyarakat. Jika baru setahun jagung ditubuhkan, nampak tenang dipermukaan tapi bergolak teruk di dalam, bagaimana rakyat hendak yakin? Rakyat tidak buta, kata mereka.

    ‘Ular tiga kepala’ itu pula terdiri dari dua parti serpihan yang layak dikategorikan baru dan satu parti yang baru ‘remaja’. Hanya ada satu parti tunjang sahaja iaitu DAP. Adalah sangat jelas ‘ular’ itu dikuasai DAP walaupun ‘kepala ular’ itu tiada ‘cop mohor’ DAP.

    Justeru itu katanya, tidak mungkin Melayu beragama Islam di negara ini akan yakin dengan ‘ular tiga kepala’, kecuali mereka yang liberal, taksub, malas berfikir, mudah terpengaruh, tidak intelek dan hanya bersandarkan ilmu ‘taqlid’ semata-mata.

    Kerana itulah pada pandangan rakan-rakan PAS penulis itu, pra PRU ke-14 kali ini akan menyaksikan pertembungan sengit antara ‘ular kepala tiga’ sesama mereka. Mereka tidak bergaduh di luar, namun bergaduh teruk ‘di dalam’.

    Kesimpulan mereka mudah. PRU ke-14 nanti akan menyaksikan BN akan terus diberi mandat oleh pengundi sebagai kerajaan. PAS pula akan menjadi pembangkang yang kuat dan sihat di negara ini. Hanya kedua parti itu yang masih diyakini rakyat di negara ini.

    ‘Ular kepala tiga’ pula hanya akan bertelagah sesama mereka. Rakyat di akar umbi sendiri sudah loya dan bosan dengan kerenah politik kotor, sifat tamak kuasa, suka mencetus kebencian, mencipta tuduhan tanpa bukti dan menipu rakyat.

    Rakyat tidak akan terpedaya dengan mereka. Rakyat hanya akan rasa terhibur sedikit melihat episod-episod drama mereka yang bagai sketsa wayang kulit di panggung politik murahan. Aksinya lebih, tapi penuh kepura-puraan…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah citer byk - ular kepala tiga ler, naga ler, unicorn ler...

      Suruh tokeh dedak kamu bubarkan Parlimen sekarang...!!!
      Apa nak takut. UMNO tgh berada pd kedudukan paling kuat dlm sejarah bumi Malaya, kan...
      Bubarkanlah Parlimen.
      Abis citer...

      Delete
    2. Bahan sampah yg diulang-ulang oleh Kejora untuk mengganggu tumpuan pembaca blog dari makluman & risalah sebenar akan kemungkaran Najib Rosmah.

      PENCEMARAN & MEMBOSANKAN...!!

      Delete
    3. usah pusing 3 kepala apa la.
      Tgk madu tiga..Bini kna tipu.
      Tgk Tiga Abdul..keluarga kena tipu.
      Tgj TV3 ..Rakyat SENUA kena tipu.

      eleh...awak pun tahu, dah basi.
      Ular 3 kepala, lilit serban 3 kilo, semua auta.
      UMNOBNPiS, harus dijambankan bersama Tahek Low.

      Delete
    4. ULAR TIGA KEPALA.....NAK KETUK YANG MANA DULU?

      Mula2 ketok kepala tengkorak ko yg di atas tu dulu........pastu ketok kepala kecik ko yg di bawah tu pulak.

      Habiisss cerita !!!

      Delete
    5. Ularrmak.pak.lebai berjalan blkg ular.. Ular menyusur belakang keling..


      Pukul tibai siapa dulu?


      A. Ularrrmak
      B. Ular
      C. Keling

      ??????

      Delete
    6. Pas Ulam Mak mana..Ulam Mak Lampir ker...???

      Delete
  12. MAHATHIR PENGERUSI – WAYANG TAKNAK BAGI NAMPAK DAP MENGUASAI
    FORMULA Pakatan ni nampak jelas berterabur dan bercampur baur. Dalam hal tentu siapa jadi Perdana Menteri, asasnya parti paling banyak kerusi dalam Parlimen akan buat keputusan tapi bab hieraki dalam Pakatan sendiri pulak, parti paling sikit kerusi dapat jadi Pengerusi, Timbalan Presiden dan Naib Presiden.

    Nampak sangat ini bukan pasal hieraki tapi wayang untuk mengalih perhatian rakyat, terutama orang Melayu dari nampak DAP yang menguasai Pakatan. Sebab itu walaupun punya kerusi paling sikit tapi hampir semua jawatan utama, ada orang Mahathir di dalamnya.

    Mahathir pulak berpakat untuk memastikan wayang ini berjaya. Kononnya ada drama saat akhir melibatkan Mahathir dan keluarga Anwar sebelum hieraki ini dipersetujui, nampak sangat sengaja diadakan untuk alih perhatian dari tujuan sebenarnya – tak mau nampak DAP menguasai Pakatan. Siapa bodoh saja fikir Mahathir boleh menguasai DAP, dia nak kawal parti dia sendiri pun tak terdaya.

    Begitu juga siapa bodoh percaya Mahathir mahu berketuakan Anwar dan sebaliknya, Mahathir sudah sampai ke tahap memalukan Anwar dengan mengatakan Anwar meliwat sambil melancapkan orang yang diliwatnya – boleh lupa macam itu saja?

    Orang Melayu usah lagi tertipu dengan Mahathir. Dengan tua kutuk ini, hampir tidak ada apa cakapnya yang boleh dipercayai. Sekejap dia cakap macam ini, sekejap dia cakap macam itu, mana satu betul entah.

    Hakikat yang semua orang tahu, DAP tak perlu jadi Pengerusi, Presiden atau Ketua Umum pun sebab dia akan menguasai macam mana pun – dari belakang. Macam main wayang kulitlah, boneka boleh ada berapa banyak boneka, tapi Pak Dalang yang duduk belakang tirai putih tu tetap seorang dan itulah pun DAP.

    Sebab itu orang DAP tak begitu kalut pemimpin mereka tidak ada dalam top 3 sebab mereka tahu top3 itupun dengan persetujuan DAP dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mykemut datang lagiii, tora datang lagi.
      Hantu DAP akan serang bumi !! Tajuk mcm siri ultraman 60han

      Delete
    2. Penjilat taik jho low. Itu pembangkang punya hal. Tidak payah kau sibuk. BN gelabah pencacai pun gelabah. Takut kah?

      Delete
    3. Hahaha...mr J ulamak tulin tak pandai maki barua biawak pil kude...ulamak tulin tak makan rasuah 90 jota...kapir mana rasuah?...
      1 mdb blm selesai...kalo mr J boleh cabar doj/fbi dan buktikan siasatan tak betul saya tak sebut lagi pasal 1 mdb...selagi mr J melalak pertahankan 1 mdb dengan air lior saya tetap panggil MR Jebon penjilat jubo cina prompak jho lo yg jadi pojaan hati MR J....ape mcm setuju Mr J?...

      Delete
    4. Setuju...Dia nie Ulamak Jembalang..lebih pantas digelar Ulam Mak Lampir.

      Delete
  13. RISAU PADA ‘KUDIS, BISUL, KAYAP, PANAU’ BEKAS PM?
    Menggelikan hati apabila ada ‘macai’ Pakatan Harapan yang mendakwa UMNO kononnya ‘resah gelisah’ melihat bekas Perdana Menteri menerajui gabungan parti pembangkang menjelang PRU ke-14 nanti.

    Penulis tidak pasti sama ada dia membuat analisis secara menyeluruh atau tidak, namun pandangannya itu nampak dangkal dan melucukan. Dia bagaikan ‘seekor katak yang baru keluar dari bawah tempurung’ yang baru kenal siapa bekas Perdana Menteri itu…

    Dia fikir UMNO risau untuk berdepan dengan bekas Presidennya sendiri? Setahu penulis, bekas Perdana Menteri itu juga pernah berdepan dengan bekas-bekas Presiden UMNO yang mahu dia meletak jawatan suatu masa dahulu. Jadi, apa masalahnya?

    ‘Macai’ itu perlu sedar bahawa dia merupakan bekas Perdana Menteri yang paling lama di dalam UMNO dan negara. Justeru itu, rejimnya banyak mempengaruhi cara UMNO berpolitik dan menguruskan negara.

    Ketika itu, dia disifatkan pembangkang sebagai ‘Maha Zalim’ dan ‘Maha Firaun’. Negara barat pula menyelarnya dengan kaedah pentadbiran autokratik atau lebih dikenali dengan jolokan ‘kuku besi’. Tuduhan jenis apa yang tidak dilemparkan padanya selama 22 tahun itu?

    Dalam tempoh yang sama, dia ‘mengawal’ semua pemimpin dibawahnya. Siapa yang melawan, dia akan ‘benam’. Siapa yang cuba ‘mengusik anak emas’nya, maka akan ‘disejukbekukan’. Jika tidak percaya, sil tanya pengalaman Ku Li, salah seorang genius politik UMNO di zaman dia memerintah dulu.

    Jika dia tidak ‘dikutip’ Allahyarham Tun Abdul Razak dulu, dia akan ‘bergelandangan’ di pentas politik pembangkang menagih ehsan, kemaruk untuk berucap. Jika tidak ‘dikutip’ bapa Datuk Seri Najib Tun Razak dulu, jangan haraplah dia boleh jadi Perdana Menteri…

    Kita langsung tidak menafikan jasanya mentadbir negara. Namun jika salahnya dulu dikaitkan dengan keputusan konsesi kabinet atau MT UMNO, kenapa tidak segala kejayaannya juga diberikan kredit sebagai kejayaan bersama pemimpin dan seluruh akar umbi UMNO/BN yang menyokongnya dulu?

    Dari sudut lain, memandangkan dia merupakan Perdana Menteri paling lama mentadbir negara, maka sudah tentu juga dia mempunyai ‘kisah-kisah benar’ yang selama ini terpaksa ditutup gara-gara tidak mahu dijadikan mangsa ‘kuku besi’ si ‘Maha Zalim’ itu.

    Jadi, bila dia menentang dan belaku khianat kepada parti yang mengkayakan dirinya, keluarganya dan kroni-kroninya itu, maka dia juga perlu bersedia untuk didedahkan segala nanah, bisul, kayap dan panau yang selama ini tersembunyi di sebalik ‘bush jacket’nya.

    Apatah lagi dia kini terpaksa menjilat segala ludah dan lendir hijau yang pernah dia kahakkan pada DAP, PKR, PAN dan PAS, dalam masa yang sama terpaksa menjaga egonya sebagai seorang yang ‘maksum’, maka terpaksalah dia menebalkan ‘tembok’ di muka.

    Justeru itu, penulis merasakan adalah tidak relevan langsung untuk UMNO risaukan bekas Perdana Menteri itu. Apatah lagi umurnya yang sudah lanjut dan bergantung kepada bateri sahaja, dia kurang stabil fizikal dan mental. Mungkin hembus tidak jatuh, tapi jangan haraplah boleh beri impak besar…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau beginilah konsepnya, jawabnya - semua2 kita yg pernah lakukan dosa, terjun neraka shjlah jwpnnya...

      Tiada istilah taubat.
      Tiada istilah kembali ke pgkl jln.
      Tiada istilah kembali berbuat baik.

      Hairan sungguh...!
      Yg kembali memilih jalan yg benar - dikutuk2, dicerca2, diserang peribadinya...
      Yg kekal di jalan yg dimurkai, masih berada pd jln yg sesat - dipelihara, dijulang2, disanjung2, ditutup segala mcm keaiban salahlakunya...

      What a typical third world country...

      Delete
    2. Kejora mendedahkan keupayaan serta kebolehannya hanya untuk mengutip bahan2 sampah dan dikopipeskan berulang kali untuk mengganggu tumpuan rakyat dari mengetahui kemungkaran Najib & Rosmah.

      Delete
    3. Ai! Dedak 2223 tidak sebut sekarang Malaysia di kenali sebagai kerajaan klepet yang memalukan kita.
      Babi ni kata masa TDM Malaysia di panggil mcm mcm tapi hakikatnya Malaysia masa tu harum nama, bangga kita anak Malaysia.
      Ini lah Pengkhianat bangsa no. 1 Malaysia. Dapat banyak dedak nanti bawa ke neraka ok. Jangan lupa bawa geng geng kamu sekali ya.

      Delete
  14. PAS PIS PUS..now everybody can become lobai

    ReplyDelete
  15. Teringat teman kisah lama
    Dipadang merbuk janji bergema
    Berbondong pengikut setia ikut bersama
    Sampai sekarang tertangguh tangguh ini RUU Tiga Lima Lima..

    Bagaimana RUU 355 hendak dipercepatkan
    Pembentangnya asyik ada banyak alasan
    Hari tu masa sihat pun, tidak mahu diteruskan
    Sekarang dah sakit, camana nak dibuatkan?..

    Kalau betul RUU 355 untuk kebaikan
    Dah tentu apa mendatang pun akan tetap dibentangkan
    Tapi kalo semasa sihat kehadiran pun dipersoalkan
    Nampak gayanya semua ni hanyalah untuk politik sekadar omongan..

    Hal budget tak perlu kita risaukan
    Budget tahun ni mungkin tak banyak ada pembentangan
    Yalah, tahun lepas janji budget pun tak abis ditunaikan
    Janji lebih lebih pun, duitnya tetap tak ada kan?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ph makin mantap skrg.puok umno makin gusar. Kepala ular dah nak kojol..tkda lagi dah dapat dedak lepas ni.nak dedak kne jmpa semah la lepas ni.cium ketial semah dulu baru dapat dedak lah

      Delete
    2. Padang Merbok jadi saksi tempat cakap meletop2 sampai bersepai air lior......lepas tu apa yg dicakap tu ditangguh, tangguh dan tangguh lagi.

      Ini hal kita dah jangkakan.....it's nothing new.......tak surprise pon....bukan baru sekali kena belit dah berkali2 dah terbelit.

      Syabas Bro Perak Man pantun yg padat dengan message.

      Keep it up bro....

      Delete
  16. Apa hukum nya semasa sihat dan ada kesempatan di lengah-lengahkan .. tapi bila tiba masa nya guna pula kesihatan sebagai alasan.

    Guna lah masa senang mu se belum masa susah.
    Guna lah masa sihat mu se belum masa sakit mu.

    Pesanan ini buat orang Islam tapi pemimpin Islam yang tak ikut .

    ReplyDelete
  17. Nak kaji Islam pelbagai sudut
    Konon menyelam, dah timbul rambut
    DAP jahat lama dah sebut
    Melayu mencuri itu nak sambut!

    Asalkan Melayu mesti disokong
    walau pengkhianat walau pembohong
    bukan salah ibu mengandung
    buta hati dah kena kelentong!

    Negara ini pelbagai upacara
    tentu ada bermacam agama
    dalam politik pelbagai cara
    bermusuh,berbaik bukan selama..

    kenapa DAP jadi sasaran?
    merompak negara um-no no lakukan
    Cina DAP wang tak simpan
    berbillion 'tersinggah' akaun Bijan!

    DAP dilabel sebagai serigala
    Pimpinan Pakatan berapa kerat Cina
    bagaimana dikata nak perintah negara
    auta um-no no dah tak kemana!

    Bagaimana MCA mahu dibendung
    dengarnya dia 'tak suka tudung'
    RUU 355 ada ke sanjung?
    jangan2 um-no no sengaja nak bohong..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg memerintah, BN; kononnya monopoli UMNO...

      Yg kaya-raya Jho Low, Ananda, Eric Chia, tokeh YTL, tokeh gula, tokeh Genting...

      Baru perasan... UMNO kan membela bangsa....

      Delete
    2. Betol Bro Fan Tun....walau bapak lanun kedarah duit orang asal Melayu benda tu jadi halal toiyyiban bro....

      Yelah macam pantun di atas.....berbillion "tersinggah" dalam akaun Bijan.......lepeh tu diperam macam buah bacang.........kalo idok keluor baunye haram sampei ni pon kita tak tau hei sebenor gamaknye......ye idok???

      Very well-said bro.....

      Delete
    3. Anon 2323, Eric Chia dan Tokey YTL itu lebih dikenali sebagai kroni TDM...

      Delete
    4. Mr J ,
      Yeo dah buat plea bargain. Next on tge line Jho Low.
      Ehhh, apa yg basah seluar ko tu, cirit Tahel Low ker?

      Delete
    5. Eric Chia & YTL tidak mengaibkan negara didakwa & disita harta mereka di negara orang.

      Faham tuu...Jembalang...??

      Delete
    6. Eric chia dan ytl banyak baysr cukai kpd negara...jho lo pojaan hati mr j bukan bagi kpd negara tapi dirompak wang negara...bukan mr j sorang yg bayar utang 1mdb...

      Delete
    7. Terbaik bro fan tun..

      Pelik betul melayu um..no,no kita
      Asyik asyik nak salahkan cina
      Ini um..no,no dah tak ada cerita
      Dialah perosak negara tapi orang lain pulak yang dihina..

      Apa yang DAP sudah buat
      Hanya sebagai pembangkang dah berdekad dekad
      Siapa yang namanya masyhur didunia sebagai kleptokrat?
      Bukankah itu pemimpin um..no, no 'negarawang' hebat..

      Ada pula yang berfahaman tidak boleh bertuankan pemimpin kafir
      Ini ostart j(jahil) sendiri punya tafsir
      Macamana pula penduduk islam di luar negara yang orang kafir mentadbir
      Nampak sangat mr j pandir, otak tak diguna untuk berfikir!!..



      Delete
  18. Baru nak sihat kena pulak saman rm2j. Sesak nafas lah. Tak lama tabung tin milo akan mulalah diedarkan ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS Pis Pus,
      Lilit 3 kilo,
      ambil air dihembus,
      tin milo penuh dikambus,

      Delete
  19. Kalau jual barang baru boleh letak tanda harga.
    Kalau ada kesalahan baru boleh letak hukuman.
    PAS nak blank cheque 100/100k/30tahun mcm tu la kot..

    RUU355 mcm ti la kot...
    Mau kasi kambingkan rakyat islam.
    Bila nak bahas mcm2, kata liberal label apa lagi. Islam kah bila lari dari musyawarah?

    ReplyDelete
  20. BETUL MACAM ANJING PAS NI MENCURI TULANG YANG DI HIDANG UMNO..

    CURI PERKASA MAHKAMAH SYARIAH UNTUK KABURKAN AHLI YG MAHUKAN HUDUD

    ReplyDelete
  21. Amanat oleh LIEW CHIN TONG

    'jika mahu mewujudkan kerajaan baru pru14.,harapan harus menang 10 kerusi Masing Masing di johor kedah dan sabah.

    ReplyDelete
  22. Awal2 lagi rakyat dah tau! RUU 355 tu ibarat loceng aiskrim yang dibunyikan oleh Hj Hadi untuk menjual agama. Sekarang ni loceng dah dibunyi tapi benda yang nak dijual tak ada. Apa barang yang di heboh2kan kat Padang Merbok hari tu??? Jual agama? Jual Serban? Jual minyak urat??? Rupa2nya jual temberang yang sampai ke hari ni tak nampak batang hidung pindaan RUU 355 apatahlagi parti2 komponen BN pun dah sahkan bahawa mereka dah sepakat dgn UMNO untuk sekat pembentang RUU tu (maknanya RUU 355 akan dibuat pekasam tanam kat pasu bunga Marang).

    Tok sah lagi la cerita RUU 355, atau martabat Islam atau hudud atau apa2 pun sebab kedua2 parti UMNO dan PAS adalah adik beradik kembar yang hanya dok menyusahkan rakyat dan Islam je. Dua2 parti yang sudah rosak dan membusuk tu elok dibuang je kat "landfill". Najib sedang menilik nasib menjadi penghuni Sg Buloh manakala Hj Hadi dah boleh berangan2 jadi ketua nelayan pencandat sotong kat Marang! Kedua2nya elok berehat je dan tak payah lagi dok menyebuk dan menyemak datang ke Parlimen. Hanya membuang masa dan duit rakyat je!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  23. PAS-UMNO is the bane that cause great distress or tribulation to the nation contributing to scourge, plague, curse, blight, pest, nuisance, headache, nightmare, trial, hardship, cross to bear, burden, thorn in the flesh, affliction, trouble, misery, woe, and pain to the rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper18 July 2017 at 08:05

      PAS is a religious scourge that needs to be eradicated once and for all. For as long as PAS exist, Islam will be mocked where ever we go simply because PAS leaders does not portray the true teaching of Islam.

      Delete
  24. Inilah perangai lebai bangsat jual agama..

    ReplyDelete
  25. Saya meminta jasa baik rakan rakan semua untuk memulihara mj dan seangkatan denganya kerana mereka semua ini adalah "endangered species", yakni makhluk yang hampir pupus. Mereka ini adalh unik kerana berfikir guna kepala lutut. Hanya dimalaysia terdapat species jenis ini dan sesetengah mereka memegang jawatan menteri! Mereka juga x makan nasi tapi makan dedak dan gemar jilat jubobtaik cina temban. Jadi minta kerjasama semua jaga dan pulihara agar mereka x pupus supaya kita dapat berbangga dengan mereka mereka ini .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macy, untuk memelihara mereka supaya tidak pupus..selepas PRU 14, pak2 menteri yang sekepala dengan Mr J akan diawetkan.

      Akan disimpan ke dalam Muzium negara. dijadikan bahan pameran buat generasi akan datang..bahawa, inilah spesis bangsa melayu.. yang dulu, kini dan selamanya..cuba memperbodohkan melayu lain dan diri sendiri demi pangkat dan harta milik negara dan rakyat.

      Delete
    2. Ramai jgk menteri yg sentiasa keluarkan statment rasis..

      Delete
  26. Ditangguh berkali-kali sebab tuan punya 'Undang-Undang Tuhan' masuk IJN.

    ReplyDelete
  27. Sdra Shah,

    1. Fo not waste time and effort to write about Hadi and or PAS. The individual and the party, to me, is bahdn arkib. Move forward

    2. I am more inclined to say that a comprehensive well researched article on who and why umno/bn leaders (especially umno leaders) were scared of tdm leading HARAPAN would be s dynamic material for serious debates.

    Latest umno macai minister from sabah Anifah appeared so jittery!!!!


    ReplyDelete
  28. Kalo hj hadi masuk sepital lobai Q7 dan takiyudin dan lobai algermany masih ade dlm dewan...
    Asik tanggoh aje bila nak selesai?..
    Ini semua alasan nak lewatkan pelaksanaan RUU 355...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ruu355 undang blank cheque, ataupun undang cadangan berperisa Islam. Tujuan momok dan senang tundukkan kambing yg melawan. Undang boleh adjust kalau kawan.

      Belum ada barang , sudah letak ada tanda harga.
      Belum ada kesalahan , sudah letak ada hukuman.

      Siapa tanya, ajak musyawarah dicop anti Islam.
      Anti PAS, Anti lobai2 koncing munafik,Pendagang agama..tidak sama skali SAMA dgn anyi islam.
      Takkan Islam ada pengantara hamba dgn Allah.
      Tulun ciket...

      Delete
  29. Jika Presiden kurang sihat..
    Minta, Timbalan Presiden, naib2 Presiden Pas..buatlah plan, jelajah keseluruh negeri..(boleh jadikan kempen PRU14)

    RUU 355 kan umpama nyawa Pas..
    Lagipun..Pas berkali2 kata mereka tidak akan sesekali join Umno/BN..

    Inilah masanya..Pas mengambil peluang...untuk belasah BN dan PH sekali gus!

    Ada berani, anak jantankah kamu Pas?

    ReplyDelete
  30. Aku dah agak ianya menjadi testimonial agama diperalatkan untuk kepentingan politik dunia ! Jom kita lihat sejauh mana rakyat akan dimainkan dengan isu agama ini oleh UMNO dan juga PAS.

    ReplyDelete
  31. Bro Perak Man memang betul tu
    Um-no no Bijan dah tipu Melayu
    Masih nak mintak sokongan jitu
    Sedangkan um-no no semakin layu!

    Kawan DAP katanya dosa
    Berkawan maling Mr J selesa
    Ini budak tak reti bahasa
    Sokong songlap cikgunya Isa!

    Bijan betul punya musibat
    Hidup mewah, songlap,merembat
    Mr J,Singapork, Unknown Sahabat
    Kebenaran tak nampak,otak tersumbat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Bagaimana otak tak tersumbat
      Kalau hanya utusan dibaca dan tv3 dilihat
      Pastu kat blog sini pula keluar pendapat
      Dah tentu le diaorang pakatuns sebat..

      Pakatuns disini kebanyakkannya otai otai belaka
      Tak termakannya diaorang hujah cai budak tadika
      Toksah dok gebang dan spin cerita dengan sesuka
      Kalo takde fakta dah tentu cai dikata celaka..


      Delete
  32. Mr J
    1 mdb blm selesai...kalo mr J boleh cabar doj/fbi dan buktikan siasatan tak betul saya tak akan sebut lagi pasal 1mdb...bawak lah bukti derma raja arab lawan doj...
    ..selagi mr J melalak pertahankan 1 mdb dengan air lior saya tetap panggil MR Jebon penjilat jubo cina prompak jho lo yg jadi pojaan hati MR J....ape mcm setuju Mr J?.

    ReplyDelete
  33. Sesuatu perkara, tindakan atau perbuatan yang kerap tertangguh bermakna ia nya tidak akan menjadi. Yang pasti UMNO/BN telah berjaya memerangkap PAS untuk tujuan pilihan raya.

    ReplyDelete
  34. 355 tuh ain olok olok aje. nak pikat PAS kerjasama dengan Umno, tapi Njib tau MCA, MIC, Gerakan dll akan melompat kalau berbau Hudud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qur'an (terjemahan Abdullah Yusuf Ali) tak sebut pun Hudud.

      Ha nya sebut di Surah 5:38 - cut off his or her hands, a punishment, by way of example, from Allah.

      Itu pasal Hudud di Malaysia di gelar "Hudud PAS". Lain2 hukuman dan peraturan di masukkan.

      Itu pasal Umno pun main nak tak nak aje promosi RUU355.

      PAS tak puas hati dengan itu, di laporkan di masukkan RM90 juta ke dalam akaun2 peribadi pemimpin PAS. Kalau betul, sogok le tu dek Mr Cash Is King.

      Puiii. Punya kotor. Nampak macam nak persenda agama Islam depa tuh.

      Delete
  35. Pas bukan diperangkap...Pas dah pakat dengan umno angkara rasuah..90 jota

    ReplyDelete
  36. let me make this plain and simple for hadi and that zuhdi Suzuki fellow to understand, pas has been taken for a ride to split the then pakatan rakyat pact with the staged tabling of ruu355 where umno have succeeded which in a way, is a blessing in disguise for PH

    sabah and Sarawak is their only hope of survival going into the next election, do you think they would want to risk and jeopardize all that...

    now if Sarawak says jump, ah moi will quickly reply how high, ah moi is such a lame and compromised leader right now while umno is still figuring where they went wrong whereas the answer is staring them right in the face





    ReplyDelete
  37. Mr J
    1 mdb blm selesai...kalo mr J boleh cabar doj/fbi dan buktikan siasatan tak betul saya tak akan sebut lagi pasal 1mdb...bawak lah bukti derma raja arab lawan doj...
    ..selagi mr J melalak pertahankan 1 mdb dengan air lior saya tetap panggil MR Jebon penjilat jubo cina prompak jho lo yg jadi pojaan hati MR J....ape mcm setuju Mr J?.

    ReplyDelete
  38. Injap punya pasal Ruu pun kena tangguh ya. Tuhan oh Tuhan ! Mmg patut pun. kah kah kah.

    ReplyDelete
  39. Timbalan Presiden kan ada..bukan ker Tugas Timbalan memangku Tugas Presiden jika ada keuzuran atau ketidak hadiran Presiden

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...